نگاهی به مواضع وهابیت
چکیده
در این درس، برخی از مواضع وهابیت مانند نگاه آنان به مسئلۀ فلسطین و جبهه مقاومت، نقش آنان در تفرقه‌افکنی ‌و تقابل با وحدت امت، تناقض و فریب در رابطه با استکبار جهانی، تقابل با حقوق‌بشر و حقوق‌ زن، ستیز با علم و تکنولوژی و برخی فتاوای بزرگان وهابیت طرح و بررسی خواهدشد. این فتاوا در سه بخش زیر بررسی شده است:
بخش اول: فتاوای مروّج فحشا و فساد؛
بخش دوم: فتاوایی درجهت کمرنگ‌کردن چهرۀ ‌اسلام حقیقی؛
بخش سوم: اعتراف علمای وهابی به صدور برخی فتاوا.
یادکرد این‌فتاوا برای جویندگان حقیقت روشن می‌سازد که این‌فرقه را نمی‌توان جزو فرق و مذاهب اسلامی ‌محسوب کرد؛ بلکه فلسفۀ وجودی‌‌اَش برای تفرقه‌افکنی بین مسلمانان و جهان اسلام بوده است.
مواضع وهابیت
۱- فلسطین و جبهۀ مقاومت
کشور عربستان در حمایت از آرمان مردم فلسطین، پس از جنگ  ١٩٧٣م اعراب و اسرائیل در تحریم نفتى اعراب شرکت نمود و بیش‌از یک‌میلیارد دلار به کشورهاى خطوط مقدم جبهه کمک کرد و پس‌از امضاى معاهده کمپ دیوید، براى به تعلیق‌درآوردن عضویت مصر در سازمان کنفرانس اسلامى ‌تلاش بسیار نمود؛ اما پس‌از کشته‌شدنِ ملک فیصل به‌تدریج سیاست خود را تغییر داد تا آنکه ملک فهد طرح  ٨ ماده‌اى را ارایه نمود.
عربستان در این‌طرح با پذیرش مذاکره با رژیم غاصب اسرائیل، آن‌را به رسمیت شناخت.
در این قسمت برخی فتواهای بزرگان وهابی در رابطه با مسئله فلسطین را بیان می‌کنیم.
۱-۱- بررسی فتاوای مربوط به فلسطین و یهود
۱-۱-۱- عملیات استشهادى در فلسطین
محمدبن صالح العثیمینِ وهابى دربارۀ عملیات استشهادى گفت: «این جوانى که لباس انتحارى به تن کرده و کشته مى‌شود، اول کارى که مى‌کند اینکه خودش را به قتل مى‌رساند، و شکى نیست که او خودش سبب کشته‌شدنش شده است. و مثل چنین کارى جایز نیست مگر اینکه در آن عمل مصلحت بزرگى براى اسلام باشد. و لذا اگر در آنجا مصلحت بزرگ و نفع عظیمى ‌براى اسلام باشد آن عمل جایز مى‌باشد.»
۲-۱-۱- سکونت در فلسطین
محمد ناصرالدین البانى(محدث وهابى) در رابطه با سکونت در فلسطین می‌گوید: «همانا مکه از فلسطین بهتر است و چون پیامبر(ص) نتوانست دین را در   مکه پیاده کند، از آن دیار هجرت نمود و لذا بر هرمسلمانى که نمى‌تواند دینش را در هرسرزمینى اقامه کند، لازم است آنجا را ترک کرده و به سرزمین دیگرى وارد شود که مى‌تواند در آنجا دینش را اقامه نماید.»
به نظر ما این‌فتوا دارای اشکالاتی است:
اولاً: هجرتى که در کتب فقه مطرح است هجرت از بلاد کفر به دار الاسلام است؛
ثانیاً: سؤال‌کننده از البانى یک نفر است که بطور خصوصى و حضورى نزد او آمده و این سؤال را از او کرده است و به‌طورقطع جواب او هم مربوط به همان قضیۀ فلسطین و فلسطینیان مى‌باشد؛
ثالثاً: موضوع هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه بطورکلى با قضیۀ فلسطین فرق مى‌کند؛ زیرا خروج پیامبر(ص) از مکه مشکل سیاسى نداشت. اما در قضیۀ فلسطین این چنین نیست؛  چرا که یهودیان صهیونیست با هدایت مستکبران از سرتاسر عالم آمده‌اند تا در منطقۀ مهم خاورمیانه پایگاهى براى غرب باشند و با اشغال کشور فلسطین و بیرون‌راندن ساکنان مسلمانش از آن دیار براى خود کشورى مستقل ایجاد کنند.
۳-۱-۱- فتواى علماى اسلام به مقابله با یهود
علماى اسلام همگى به جز وهابیان، فتوا به مقاومت در موضوع سرزمین فلسطین داده‌اند. در فتوایى که از آنان صادر شده و بسیارى از علماى اهل‌سنت آن را امضا کرده، چنین آمده است:
«... از آنجا که خداوند با ما عهد و پیمان در بیان حق بسته، اعلام مى‌داریم که جهاد، تنها راه براى آزادى فلسطین است، و اینکه در هیچ‌حالتى جایز نیست که حتى یک‌وجب از سرزمین فلسطین به یهود واگذار شود، و هیچ‌شخص حقیقى یا حقوقى حقّ ندارد با یهود در مورد سرزمین فلسطین معامله کند یا به نفع آنها در بخشى از آن، کنار آمده یا به کمترین حقى براى آنها اعتراف نماید. این اعتراف، خیانت به خدا و رسول بوده و با امانتى که به مسلمانان واگذار شده و وظیفه دارند تا آن را حفظ نمایند، منافات دارد. ... ما به یقین مى‌دانیم که فلسطین، سرزمینى اسلامى ‌است و اسلامى ‌خواهدماند، و بزودى جوان‌مردان اسلام از شرّ یهود آن‌را آزاد خواهندکرد... .»
۲- تفرقه‌افکنی ‌و تقابل با وحدتِ امت
با این‌تفکر وهابیت که مبتنی بر ترویج اختلاف میان مسلمانان است، جامعۀ مسلمانان هیچ‌روى آرامشى نخواهد دید؛ براى مثال از شیخ عبدالعزیز بن‌باز استفتا شده: «با توجه به آگاهى شما از گذشته شیعیان، نظرتان دربارۀ تقریب میان شیعه و اهل‌سنت چیست؟» و اودر پاسخ گفته است:
«تقریب میان شیعه و اهل‌سنت ممکن نیست؛ زیرا عقاید این‌دو با همدیگر سازگارى ندارد و هم‌بستگى میان آنان امکان‌پذیر نیست.»
براستی با چنین تفکرى، چگونه مسلمانان مى‌توانند به یکدیگر نگاه مثبت و برادرگونه داشته باشند؟!
۱-۲- اشاره به دیدگاه‌های برخی بزرگان دینی در رابطه با تفکر انحرافىِ وهابیت
در این‌قسمت نمونه‌ای از فتواهای مراجع تقلید شیعه و بزرگان اهل‌سنت را در این‌باره اشاره می‌کنیم:
۱-۱-۲- مقام معظم رهبرى مى‌فرمایند:
«از اول، وهابیت را براى ضربه‌زدن به وحدت اسلام و ایجاد پایگاهى ـ مثل اسرائیل‌ـ در بین جامعۀ مسلمان‌ها ‌بوجود آوردند. ... الآن این‌سلاطینى که در بقعه‌ُالاسلام وهابى هستند، از اینکه به وابستگى و رفاقت و طرفدارى خودشان از سیاست‌هاى دشمنان اسلام (یعنى آمریکا) تصریح کنند، ابایى ندارند و آن را پوشیده نمى‌دارند.»
۲-۱-۲- آیت‌الله العظمى ‌مکارم‌شیرازى نیز در بیانی روشنگرانه می‌گوید:
«دشمنان اسلام، وهابیان را براى تفرقه‌افکنى و سوء استفاده از مسلمانان در منطقه بسیج کردند.»
۳-۱-۲- مولوى عبدالحمید(امام‌جمعه زاهدان) در خطبه نمازجمعه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ گفت:
«هرکسى هر استدلالى دارد باید در چارچوب عقل و منطق مطرح کند و کسى گلایه ندارد، ولى توهین به مقدّسات در هیچ‌مذهبى جایز نیست و هرکسى که روا بداند این برخلاف نص قرآن و سنّت است.»
۳٫ تناقض و فریب در رابطه با استکبار جهانی
قرآن‌کریم به عزت و سربلندى جامعه اسلامى ‌بسیار اهمیت مى‌دهد و تأکید مى‌کند که مسلمانان نباید تحت تسلط قدرت‌هاى طاغوتى کفار قرار گیرند: آنچنان که پروردگار می فرماید.
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ أَتُریدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَیْکُمْ سُلْطاناً مُبیناً»؛ سوره نساء آیه ۱۴۴
«  اى کسانى که ایمان آورده‌اید، غیر از مؤمنان، کافران را ولىّ و تکیه‌گاه خود قرار ندهید! آیا مى‌خواهید (با این‌عمل) دلیل آشکارى بر ضد خود در پیشگاه خدا قرار دهید؟!»
متأسفانه برخلاف همۀ سفارش‌ها و تأکیدات خداوند، وهابیت از ابتداى تأسیس و حتى قبل از آن و از آغاز شکل‌گیرى تفکرات خود توسط ابن‌تیمیه، در خدمت کفار و دشمنان اسلام قرار داشته و هر از گاهى باعث تسلط آنان بر مسلمین گشته است.
وهابیت یکی از فرقه‌های ساختگی است که با مهارت تمام توسط استعمار انگلیس بنیان نهاده شد.
۱-۳- اهداف استعمارگران انگلیسی
بدعت‌گذاری در دین با تحریف حقایق و احکام اسلامی، خنثی‌کردن تعالیمی ‌چون جهاد و مبارزه، بی‌رنگ‌کردنِ وجهه سیاسی و اجتماعی اسلام و خلاصه‌کردن دین و دین‌باوری در نماز و ذکر و عبادت، و ناموجه‌جلوه‌دادنِ تجمع در اماکن مقدسه و زیارتگاه‌ها بعنوان یکی از نمودها و پایگاه‌های وحدت و قدرت سیاسی مسلمانان و تخریب آنها بعنوان مظاهر شرک و گمراهی! از اهداف استعمارگران انگلیسی است.
۲-۳- اهداف وهابیت، همسو با استکبار جهانی
در قبال این مسائل وهابیت نیز برخی اقدامات را در جهت تسلط بیگانگان بر جوامع اسلامى ‌انجام داده‌اند؛ از جمله:
۱-۲-۳- تفرقه‌افکنى میان مسلمین؛
۲-۲-۳- جلوگیری از حرکت‌های ضدامریکایی؛
۳-۲-۳- پایین‌نگاه‌داشتنِ قیمت نفت با عرضۀ بیشتر آن در بازارهای جهانی به نفع استکبار جهانی؛
۴-۲-۳- خرید تسلیحات از غرب؛
۴- تقابل با حقوق‌بشر و حقوق زن
نقض حقوق‌بشر و حقوق اولیۀ مردم این‌کشور در طول سال‌های حکومت سعودی‌ها گزارش شده است و اکنون نیز همزمان با موج بیداری اسلامی‌ شاهد اعتراض‌های مدنی در عربستان هستیم.
۱-۴- برخی موارد نقض حقوق‌بشر در عربستان
نبود آزادی بیان،
نقض حقوق کارگران خارجی،
حاکمیت اقلیت بر اکثریت مردم،
اذیت و آزار شیعیان،
بازداشت خودسرانۀ فعالان سیاسی،
فساد اداری، مالی و سیاسی،
اوضاع وخیم زندانیان بویژه زندانیان سیاسی،
افزایش شکاف طبقاتی،
گسترش فقر در جامعه،
سیاست تبعض‌آمیز نسبت به اتباع عربستان،
ممنوعیت فعالیت سیاسی،
مقابله با ایجاد هرگونه تشکل مردمی ‌و غیردولتی و تضعیف حقوق زنان از مهمترین موارد نقض آشکار حقوق‌بشر در عربستان است.
یکی از مهم‌ترین موارد نقض حقوق‌بشر، نادیده‌گرفتنِ حقوق زنان است؛ بطوری‌که وهابیت از زنان تنها برای استفادۀ شهوانی و تولیدمثل استفاده می‌کنند.
۵- ستیز با علم و تکنولوژی
وهابى‌ها با هرپدیدۀ علمى ‌و فرهنگى و حتى تکنولوژى، با سلاح «بدعت» برخورد مى‌کنند. از دیدگاه آنان، هرچیزى که در زمان   رسول‌خدا(ص) و در قرن اول هجرى وجود نداشته و بعداً بوجود آمده است، به بدعت و حرمت محکوم مى‌شود. براین‌اساس، آنان با دانش‌هاى بشرى در حوزۀ فلسفه، منطق، تاریخ و آموزش زبان‌هاى خارجى و مانند آن، به‌شدت مخالفت مى‌کنند. در سال  ١٣۴٩ق هنگامى ‌که ادارۀ معارف مکه، زبان خارجى، جغرافیا و نقاشى را جزو مواد درسى مدرسه‌ها قرار داد، علماى وهابىِ نجد با فریادهاى اعتراض‌آمیز درمقابل ادارۀ معارف تجمع کردند و گنجاندن این‌متون را در درس‌هاى مدارس بدعت شمردند.
۶- بررسی فتاوای رسواآمیز در سه بخش
۱-۶- بخش اول: فتاوای مروّج فحشا و فساد
۱-۱-۶- بچه‌دارشدن از راه دور
العریفی از مفتیان سعودی می‌گوید: «اگر مردى دخترش را که در شرق جهان با وى زندگى مى‌کند به همسرىِ پسرى در آورد که او در غرب جهان با پدرش زندگى مى‌کند و هیچگاه آن‌دو یکدیگر را نبینند و از محل زندگى هم بیرون نروند، سپس شش‌ماه از ازدواج آنان بگذرد و آن دختر صاحب فرزند شود، پدر او همان کسى خواهد بود که در غرب دنیا زندگى مى‌کند، گرچه هیچگاه همسرش را ملاقات نکرده و حتى ندیده باشد.»
۲-۱-۶- حلّیتِ همبستری با همسر مرده
شیخ عبدالباری الزمزمی(رییس انجمن مطالعات و تحقیقات در مغرب) می‌گوید: هم‌بستری مرد با همسرش که تازه فوت کرده، مجاز است.
۳-۱-۶- حلّیتِ همجنس‌بازی
دعی عبدالله(امام‌جماعت مسجد نورُالاصلاح واشنگتن)، ضمن سخنانی ادعا کرد: همجنس‌بازی حلال است.
۴-۱-۶- همکاری زن و مرد نامَحرم
دکتر عزت عطیه(رییس بخش حدیث الازهر) فتوا داده است: «اگر دو همکار (یک زن و یک مرد) در یک اتاق که درب آن توسط فردی جز آنها باز نمی‌شود، کار می‌کنند، بخواهند بین آنها محرمیت ایجاد شود، زن می‌تواند پنج‌بار از شیر خود به همکار مرد خود بدهد و بدین‌ترتیب آنها با هم مَحرم و حضورشان در یک اتاق، شرعی می‌شود. ...»
۵-۱-۶- جهاد نکاح
فتوای جهاد نکاح نیز توسط العریفی صادر شد که در جهان اسلام غوغایی به پا کرد؛ گرچه وی بعدها منکر شد. به هرحال این‌فتوا موجب شد که از سراسر جهان افرادی به این نوع فتوا لبیک گفتند؛ مثلاً ۹۰زن چینی از طریق ترکیه وارد سوریه شدند تا به مهاجمین سوریه بپیوندند.
این‌گونه فتواهای بی‌مدرک و اساس، موجب شد که علمای جوامع اسلامی ‌از خود واکنش نشان دهند. برخی درصدد افشای مأخذ این‌فتواها برآمدند و روشن شد که این‌فتواها توسط پول‌های کشور سعودی و امریکا صادر می‌شود و هیچگونه اساس و پایه‌ای ندارد.
۲-۶- بخش دوم: فتاوایی در جهت کم‌رنگ‌کردن چهرۀ ‌اسلام حقیقی
یکی از اهداف فتواهایی که با گرفتن پول صادر می‌شود، کم‌رنگ‌جلوه‌دادنِ چهرۀ واقعی و حقیقی اسلام است. در زیر به برخی از این‌فتاوا اشاره می‌شود.
۱-۲-۶- عدم‌جوازِ پوشیدن شلوار «لی» برای زنان
از شیخ ابن‌جبرین است که گفت: پوشیدن شلوار برای زنان جایز نیست؛ حتى اگر درمقابل زنان یا شوهر خود باشد، به دلیل اینکه تفاصیل بدن را نشان می‌دهد و بعد بر آن عادت می‌کند.
۲-۲-۶- عدم‌جوازِ خوردن زعفران
یکی از اعضای هیئت افتاء کویت در یک فتوای عجیب اظهار داشت: زعفران موادمخدر است و خوردنش جایز نیست ... .
۳-۲-۶- حرمت خوردنِ گوجه‌فرنگی برای مسلمانان
یک گروه در مصر که به گروه اتحادیه اسلامی‌ مردم مصر مشهور است، ادعا نمود که خوردن گوجه‌‌فرنگی برای مسلمانان حرام است؛ چراکه وقتی گوجه‌فرنگی را بطور عمودی برش می‌دهیم، در وسط آن یک صلیب می‌بینیم. بنابراین گوجه‌فرنگی بجای پرستش خداوند، صلیب را می‌پرستد، صلیبی که بجای خداوند واحد به وجود سه‌خدا معتقد است. بنابراین گوجه‌فرنگی مسیحی است و خوردن آن حرام می‌باشد.
۴-۲-۶- جواز خوردن گوشتِ جِن
محمد الزغبی(مبلغ مصری) با صدور فتوایی، خوردن گوشت جن را درصورت دسترسی به آن، مجاز دانست.
۵-۲-۶- حرمت کشتنِ شپش
از سوی گروه مشهور به حلب، فتوایی عجیب برای تروریست‌های سوری صادر شد. فتوا این است: «برخی برادران مسلمان، بنابر سنت رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌وسلم) ریش‌های خود را بلند کرده‌اند، در ریش‌هایشان شپش‌های مبارکی به وجود آمده است، این مسئله به‌دلیل کمی ‌استحمام آنها و در دسترس‌نبودن همیشگی آب اتفاق افتاده است.
جواب: کشتن این شپش‌های مبارک حرام است.
برخی دیگر از فتاوای عجیب دیگران فقط اشاره می‌شود: استفاده از دوچرخه و سوارشدن بر آن حرام است؛ زیرا وسیلۀ شیطان است؛ روشن‌کردن کولر در غیاب شوهر برای زن حرام است؛ خوردن گوشت ذبح‌شده بدست شیعیان حرام است؛ حلیتِ ازدواج پدر با دخترش که از طریق غیرمشروع یعنى زنا به دنیا آمده باشد؛ دیدن چهرۀ‌ نامزد ازطریق اینترنت حرام است؛ اگر چندنفر از شیر یک‌گوسفند استفاده کنند، خواهر و برادر رضایى مى‌شوند و داستان محرمیّت و حرمت ازدواج دامنگیرشان خواهدشد.
۳-۶- بخش سوم: اعتراف علمای وهابی به صدور برخی فتاوا
این‌بخش شامل اعتراف عده‌ای از عالمان وهابی است که با گرفتن پولهای کلان، فتواهایی عجیب و غریب صادر می‌کردند.
شیخ وسیم یوسف(یکی از مبلغان اماراتی) گفت: «... هم‌وغمِ صادرکنندگان این‌فتواها نیز میلیون‌ها دلاری است که دریافت می‌کنند. وی در همان‌سخنرانی اسم دو نفر از مفتی‌های که بخاطر پول، فتوا صادر می‌کنند، یعنی العریفی و قرضاوی را نام ‌برد و خود اعتراف می‌کند که من از این‌فتواهای پولی اطلاع دارم.»
در یک سند مربوط به سال ۲۰۱۰، به وزارت خارجه امریکا گزارش شده است که چه میزان از بودجه این‌پروژه گسترده برای «خرید فتوا» هزینه شده است.